Sprawozdanie z działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Krzeszowie
za 2010 rok
Stan organizacyjny:
Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w Krzeszowie to stowarzyszenie, które na dzisiaj zrzesza 66 druhów w tym 6 honorowych i 9 kobiet. W naszej jednostce działa 3 drużyny młodzieżowe dziewcząt i chłopców w liczbie 30 osób. W roku sprawozdawczym ubyło 2 członków, a przybył tylko 1.
W 2010 roku zarząd odbył 10 posiedzeń, na których omawiał ważne sprawy naszej jednostki min:
– przygotowanie drużyn do zawodów od szczebla gminnego do krajowego
– organizacja uroczystości poświęcenia nowego samochodu
– udział druhów w działaniach powodziowych
– podpisanie umowy z nowym dzierżawcą sali tanecznej
– sprawy gospodarcze
– akcja 1% podatku dla naszej jednostki
Działalność ratowniczo- gaśnicza
Druhowie naszej jednostki w roku 2010 uczestniczyli 56 razy w akcjach ratowniczych w tym: w gaszeniu pożarów 11 razy oraz w likwidacji miejscowych zagrożeń 45 razy. Ogółem uczestniczyło 60 zastępców, 287 druhów, którzy przepracowali łącznie blisko 400 godzin. Wszystkie działania to społeczny wkład pracy naszych druhów, ale w roku ubiegłym nasze akcje w większości były podporządkowane ogromnej wodzie, która na szczęście ominęła naszą miejscowość i byliśmy pomocni w innych częściach naszego województwa min. w okolicach Mielca, Tarnobrzega, Gorzyc i Sokolnik. Działania te polegały na obronie wałów, a później na pomocy po przejściu ogromnej wody. W tych działaniach udział wzięli: Polnicki Mirosław, Paruch Marian, Gajda Marcin, Gajda Piotr, Partyka Marcin, Partyka Adrian, Hudy Marek, Hudy Grzegorz, Kulec Mariusz, Berkowicz Marcin, Świta Sebastian, Kopel Jerzy, Paul Ryszard, Polnicki Jakub. Niektórzy z tej grupy wyjeżdżali wielokrotnie. Po tych działaniach rząd Polski podjął decyzję o nagrodach dla uczestniczących w działaniach ratowniczych, ale była to decyzja, która wprowadziła w szeregi ochotników tylko zamieszanie, ponieważ tak na przykład z naszej jednostki tylko czterech zostało ujętych na listach do nagrody, a pozostali niestety zostali pominięci i takich przykładów w naszym kraju było wiele i jak zwykle zabrakło winnych za ten stan rzeczy. Zarząd naszej jednostki podjął decyzję o wypłaceniu nagród dla pozostałych druhów, którzy zostali pominięci na przygotowanych listach.
Jak wspominałem na naszym terenie San zachowywał się w miarę spokojnie chociaż woda była wysoka i w dniu 6 czerwca na naszym wodomierzu było 535 cm i były drobne podtopienia, ale 24 lipca wystąpiła ogromna ulewa można ją śmiało nazwać oberwaniem chmury i w ciągu około 1,5 godziny pływała Podolszynka Plebańska i Ordynacka, a także na Osiedlu nie było za ciekawie, nasza tzw. Wołga zbierając wodę płynącą z góry zamieniła się w ogromny potok, który niszczył wszystko na swojej drodze. Działania trwały do bardzo późnych godzin nocnych, w których udział wzięło 20 druhów. W następnym dniu, a była to niedziela dalsze działania pompowania wody z posesji.
Za prowadzone działania podczas powodzi, która wystąpiła na terenie naszego województwa otrzymaliśmy podziękowania z rąk wojewody podkarpackiego, komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz v-ce prezesa ZG ZOSP RP podczas uroczystości jaka była zorganizowana w Rzeszowie w dniu 8 listopada ubiegłego roku na Podpromiu w obecności v-ce premiera Waldemara Pawlaka.
W roku tak trudnym jaki był ubiegły , ze względu właśnie na powodzie udało się przeprowadzić zawody sportowo-pożarnicze na różnym szczeblu mimo przekładania ich terminów.
13 czerwca na stadionie w Jeżowem, gdzie tydzień wcześniej była duża woda zostały rozegrane zawody powiatowe MDP, w których uczestniczyły nasze trzy drużyny, dwie dziewczęce i chłopięca.
Wyniki zawodów były dla nas rewelacyjne:
Dziewczęta Krzeszów II z wynikiem 1045 pkt. I miejsce, Krzeszów I z wynikiem 1013 pkt. II miejsce. Chłopcy z wynikiem 1045 pkt. również zajęli I miejsce.
Składy drużyn były następujące:
Krzeszów II- Kuś Jagoda, Golec Magdalena, Pajura Klaudia, Sałek Ilona, Nowakowska Natalia, Mulińska Aleksandra, Krucień Anna, Kowalik Iwona, Gałdyś Anna.
Krzeszów I – Staroń Agata, Schossler Violetta, Martyniak Anna, Partyka Karolina, Partyka Anna, Hammer Marcelina, Szewc Paulina, Szczębara Ewa, Bartyna Klaudia, Dyjak Katarzyna.
Drużyna chłopców wystąpiła w składzie: Zielonka Piotr, Sarzyński Krystian, Bigos Sylwester, Tur Tomasz, Wnuk Klaudiusz, Przytuła Paweł, Waliłko Damian, Zielonka Kamil, Staroniewski Łukasz, Jaskowiak Paweł.
27 czerwca drużyny, które zajęły pierwsze miejsce w zawodach powiatowych spotkały się na stadionie w Rymanowie na zawodach wojewódzkich i tutaj również odnosimy sukces pomimo deszczowej pogody co nie ułatwia startu w sztafecie i w ćwiczeniu bojowym. Drużyny wystąpiły w takich samych składach jak na zawodach powiatowych, chociaż w przeddzień zawodów rozchorowuje się d-ca drużyny chłopców Łukasz Staroniewski i zastępuje go Paweł Jaskowiak, a co to oznacza wiedzą ci którzy trenują drużyny, ale mimo wszystko jak wspomniałem uzyskujemy dobre wyniki. Dziewczęta z wynikiem 1020 pkt. zajmują III miejsce, a chłopcy z wynikiem 1054 pkt. są bezkonkurencyjni i zdobywają po raz drugi z rzędu mistrzostwo województwa podkarpackiego i jadą na zawody krajowe do Częstochowy.
Zawody krajowe odbyły się w dniach 10 – 12 września w centralnej szkole pożarnictwa w Częstochowie. Na zawodach są dwa starty i wyniki nie były najgorsze, ale punkty karne raz w sztafecie, a drugi raz w bojówce pozwoliły nam zająć dopiero 14 miejsce w klasyfikacji ogólnej. W zawodach startowało po 20 drużyn w grupie. Ze względu na liczony wiek na rok do przodu postanowiliśmy wystawić drużynę mieszaną chłopców i dziewcząt w składzie:
Partyka Anna, Kowalik Iwona, Nowakowska Natalia, Przytuła Paweł, Waliłko Damian, Staroniewski Łukasz, Wnuk Klaudiusz, Zielonka Kamil, Tur Tomasz, Jaskowiak Paweł.
Przygotowania do zawodów były trudne, bo okres wakacji nie służy dobrze do zbiórek, jak też pogoda nie zawsze pozwalała na spotkania, ale i tak udało się osiągnąć wynik, który nie przynosi nam wstydu. 5 września po zmianie terminu z czerwca na stadionie w Nowej Dębie odbyły się wojewódzkie zawody jednostek OSP, w których udział wzięła nasza kobieca drużyna, udział to za mało powiedziane.
Nasze piękne panie wygrały zawody uzyskując w sztafecie 67,86 sek, oraz 43,74 sek w ćwiczeniu bojowym nie miały sobie równych. I jedziemy na zawody krajowe. W pokonanym polu pozostawiły zespół mistrza Polski drużynę z Grodziska.
Skład drużyny, która w strugach deszczu walczyła z pozostałymi 18 drużynami była następująca:
Nowak Dorota, Schossler Anna, Żak Dagmara, Waliłko Katarzyna, Kulec Anna, Sałek Ilona, Golec Magda, Krucień Anna i mechanik Łukasz Dyjak.
Wielkie gratulacje dla naszych pań, bo okres przygotowań również dla nich nie był usłany różami, ale praca na treningach przyniosła pozytywne rezultaty.
Po trzech latach przerwy 29 sierpnia odbyły się gminne zawody na naszym stadionie, w których uczestniczyło 7 jednostek. Dobrze wypadły nasze drużyny MDP i KDP, a męska sekcja zajęła II miejsce za Kamionką Górną. Wynik z którego jesteśmy zadowoleni, bo żeby nie było inaczej tok przygotowań został zakłócony kontuzjami, aż trzech ludzi wypadło z drużyny na trzy dni przed zawodami.
Męska drużyna występowała w składzie:
Jan Dyjak, Łukasz Dyjak, Damian Skakuj, Krystian Szostak, Mateusz Bednarz, Marcin Partyka, Piotr Zielonka, Tomasz Zielonka.
W roku ubiegłym komenda powiatowa przeprowadziła kontrolę gotowości bojowej naszej jednostki, która wypadła pozytywnie.
Wielki dzień w życiu naszej jednostki to 2 sierpnia ubiegłego roku kiedy to zawitał do naszej straży nowy samochód bojowy, średni GBM marki Mercedes „ Atigo” 4×4, który oficjalnie został przekazany naszej jednostce w dniu 20 października, gdzie został również poświęcony i nadano mu imię „Maniek”.
W 2010 roku miały miejsce również inne uroczystości takie jak:
– 24 kwietnia odbyła się VI pielgrzymka strażaków na Jasną Górę w której uczestniczyło z naszej jednostki 10 druhów wraz ze sztandarem.
– 1 maja w Domostawie odbyły się powiatowe obchody „Dnia Strażaka” 5 druhów i sztandar.
– 3 maja gminne obchody Dnia Strażaka w Łazowie – 10 druhów i sztandar.
– 4 maja dzień otwarty w naszej strażnicy i odwiedziny dzieci szkolnych i przedszkolaków.
Druhowie naszej jednostki tak jak i innych jednostek oddali cześć i hołd tragicznie zmarłym w wypadku samolotu w Smoleńsku w dniu 10 kwietnia podczas wieczornicy zorganizowanej w kościele parafialnym w niedzielę 11 kwietnia.
3 listopada przeprowadzone zostały ćwiczenia wszystkich jednostek z terenu naszej gminy na wysypisku śmieci w Sigiełkach.
W szkoleniu specjalistycznym uczestniczyli druhowie:
Szkolenie medyczne: Marian Paruch, Kopel Jerzy, Polnicki Jakub
Szkolenie kierujących ruchem: Gajda Marcin, Gajda Piotr.
Sprawy gospodarcze
Jak co roku prowadziliśmy różne prace remontowe i gospodarcze, które są niezbędne dla prawidłowego utrzymania naszego obiektu jak też jego otoczenia.
W ciągu roku wykonujemy wiele prac, które trudno wymienić w krótkim podsumowaniu z całego roku, ale przedstawiam najważniejsze.
– został wykonany drugi regał do garażu na mundury bojowe
– wymieniliśmy drzwi garażowe od strony boiska i mamy teraz jeden garaż przejazdowy
– wymieniliśmy w budynku 5 okien
– wykonaliśmy niwelację placu od pana Ożgi oraz został wykonany elegancki podjazd do magazynu jak też wykonaliśmy plac manewrowy z tyłu budynku po podłączeniu kanalizacji. Plac został wyasfaltowany.
– przeprowadziliśmy remont klatki schodowej, zostały położone nowe płytki, nowe poręcze oraz została pomalowana
– wykonaliśmy odwodnienie placu z dwu stron sprowadzając wodę do Sanu
Najważniejszą pracą remontową w ubiegłym roku była wymiana pieca centralnego ogrzewania, który po 20 latach pracy odmówił posłuszeństwa czyli przegnił i stało się to na przełomie świąt.
Całość operacji wykonała firma Galicja i dzięki sfinansowaniu zakupu nowego pieca przez gminę w chwili obecnej mamy ciepło. Piec kosztował kwotę 14.200 zł.
Podjęte zostały prace na obydwu boiskach, na głównym zostało wykonane nawodnienie, a boczne zostało wyrównane i zasiana trawa.
Przed końcem roku, a dokładnie od 1 grudnia nastąpiła zmiana dzierżawcy sali tanecznej, poprzedni zrezygnował, a obecnie wynajmuje pani Maciocha Elżbieta. Umowa została podpisana na czas zamknięty na 5 lat.
Działalność klubu Rotunda
Jak wszyscy wiemy przy jednostce funkcjonuje klub piłkarski „ROTUNDA”, w którym działa cztery sekcje: seniorów, juniorów i dwie grupy młodzieżowe. Opiekę trenerską nad piłkarzami sprawują pan Janiec Zenon i Damian Skakuj. Obydwaj posiadają licencje trenerskie.
W pierwszym półroczu drużyny grały w A klasie i z dobrym skutkiem osiągając awans na koniec sezonu do klasy okręgowej. W rundzie jesiennej również można posumować, że była udana. Juniorzy zajmują 7 miejsce i po 17 meczach mają 30 pkt. i bramki 43-30, a seniorzy są na 11 miejscu i po 17 spotkaniach mają 20 pkt. i bramki 32-34. W lidze gra 18 zespołów. Jesteśmy pełni nadziei, że teraz uda się utrzymać w lidze okręgowej.
W okresie wakacji zorganizowaliśmy dwa turnieje piłkarskie tzw. klubowy z udziałem czterech klubów piłkarskich, w którym po raz kolejny zwycięstwo odniosła drużyna Unia Nowa Sarzyna oraz turniej wiejski o puchar wójta, gdzie zwycięstwo odniosła drużyna z Podolszynki Ordynackiej.
Pomoc finansową na działania związane ze sportem otrzymujemy w ramach dotacji gminy, przeznaczana jest również opłata targowa, ale nieocenione są także środki otrzymywane od sponsorów, nie ma ich za wielu, ale kilkanaście tysięcy są nieocenione.
Działalność finansowa
Finansami w naszej jednostce dysponuje zarząd, a dokumentację finansowo – księgową prowadzi księgowa, która odpowiada za księgi finansowe, sporządza sprawozdania i rozliczenia. Posiadamy konto w banku spółdzielczym w Krzeszowie i większość operacji jest przeprowadzana przez bank. Przychody i wydatki w roku 2010 przedstawiają się następująco:
Przychody
Składki członkowskie – 460 zł.
Darowizny i zbiórki – 16.803 zł.
Dotacje – 44.053 zł.
Dochody z działalności gosp.- 98.146 zł.
Inne dochody – 35.338 zł.
Razem dochody wyniosły 194.801 zł.
Dochody naszej jednostki to w głównej mierze pochodzą z działalności gospodarczej tzn. wynajem sal w budynku, a w szczególności dochody z hotelu z którego korzysta firma Wodrol, wynajem sali komputerowej, sprzedaż działki dla stoku 18 arów za kwotę 18.300 zł.
W punkcie dotacja na które złożyła się dotacja na sport 30 tyś. z gminy, 6 tyś. z ZG ZOSP RP, 8 tyś w ramach KSRG.
Inne dochody to opłata targowa 15,7 tyś oraz 19,5 tyś ekwiwalent za udział w zdarzeniach.
Wydatki
Zakup sprzętu i wyposażenia – 19.092 zł
Składka członkowska – 20 zł
Koszty imprez i uroczystości – 8.134 zł
Koszty administracyjne – 26.185 zł
Koszty remontów – 19.997 zł
Inne wydatki – 103.963 zł
Razem wydatki wyniosły 177.392 zł
na początku roku 2010 posiadaliśmy kwotę 25.353 zł
na koniec roku 2010 pozostało w kasie 33.061 zł i należności za f-ry 10.717 co razem daje kwotę 43.778 zł.
Na wydatki złożyły się następujące zakupy:
Sprzęt i wyposażenie to:
Pompa szlamowa WTX 40 plus wąż ssawny 110 i trzy węże 110 – 11,5 tyś
Kosa spalinowa Stilh 300 – 2600 zł
Buty specjalne i mundury strażaka, kominiarki – 4700 zł
Plandeka i wykładzina na tor MDP – 1000 zł
Odkurzacz i lodówka – 1000 zł
Koszty administracyjne to:
Energia elektr., gaz, woda – 6930 zł
Telefony i Internet – 4760 zł
Różne bieżące wydatki – 13900 zł
Podatki i opłaty – 2500 zł
Koszty remontów:
Remont klatki schodowej – 8300 zł
Okna – 1700 zł
Płyty na skarpę – 2500 zł
Odwodnienie placu – 2450 zł
Inne wydatki to największa kwota związana z wydatkami na klub sportowy, która pochłonęła kwotę 89 tyś zł, a pozostała kwota to wypłata ekwiwalentu za udział w akcjach.
W kwocie na klub najważniejsze wydatki to:
Wynagrodzenie szkoleniowców – 28,500 zł
Honoraria sędziowskie – 10.000 zł
Opłaty rozgrywkowe – 5.000 zł
Utrzymanie boisk – 7.000 zł
Zakup sprzętu – 14.500 zł
Transport – 11.500 zł
Woda i soki – 4.400 zł
Reasumując przychody i wydatki w roku 2010 były rekordowe jak na nasze stowarzyszenie działające przecież społecznie.
Spore wydatki na naszą jednostkę poniósł również budżet naszej gminy, były one także rekordowe w roku ubiegłym, a te najpoważniejsze to:
Zakup nowego samochodu Mercedes 595 tyś zł, z tego budżet 100 tyś zł.
Drabina DW 10 2900 zł
Radiostacje Motorola 1830 zł
Terminal GSM 1400 zł.
Piec co 14200 zł
Wykonanie remontu placu /asfalt/ 12200 zł
Brama do garażu 7500 zł
Rękawice i węże 1300 zł
Pompa szlamowa PS 50 7100 zł
Buty gumowe, sztormiaki, węże W-75, wodery, latarki 12500 zł
Po podsumowaniu daje to kwotę przeszło 656 tyś zł.
I w tym miejscu w imieniu całej Ochotniczej Straży Pożarnej chcę podziękować panu wójtowi za okazane zrozumienie naszych potrzeb, jak również docenienie naszej aktywności i zaangażowania społecznego. A specjalne podziękowanie kieruję za ostatni zakup tuż przed końcem roku zakup pieca c.o., bo po tej awarii byliśmy w narożniku. Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękujemy.
W roku ubiegłym otrzymaliśmy również prezenty w postaci sprzętu i tak:
Od przyjaciół z Holandii dostaliśmy agregat prądotwórczy wraz z najaśnicami
Z NFOŚ poprzez biuro terenowe dostaliśmy również agregat prądotwórczy wartość urządzenia 4400 zł, za działania w usuwaniu skutków powodzi.
Pod koniec roku odebraliśmy nagrodę za udział w zawodach krajowych MDP wartości 3000 zł,
część wyposażenia toru przeszkód / dwie tarcze nalewowe i tunel/.
Otrzymaliśmy również prezent od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która zakupiła sprzęt przeciwpożarowy po zbiórce pieniędzy w dniu 4 lipca, a tym prezentem była pompa pływająca „Posejdon” o wartości 5000zł.
Takie były nasze największe osiągnięcia w minionym roku.
Kończąc swoje sprawozdanie pragnę podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tych osiągnięć uzyskanych w roku ubiegłym. Podziękowania kieruję do sponsorów i działaczy, którzy wsparli nas rzeczowo i fizycznie. Za dobrą współpracę dziękuję pracownikom i strażakom z komendy powiatowej w Nisku na ręce p. komendanta.
Podziękowania kieruję w stronę pana prezesa ZGK z którym współpraca układa się bardzo dobrze, dziękujemy za wsparcie finansowe udzielone w ubiegłym roku
Dziękuję wszystkim druhnom i druhom za całą pięcioletnią kadencję, bo dzisiaj przecież czas na nowe wybory.
Jeszcze raz dziękuję wszystkim, z którymi współpracowaliśmy w ubiegłym roku.